2025/05/07 更新

写真a

ハヤサキ アヤ
早﨑 綾
HAYASAKI Aya
所属
総合科学域総合教育学系 総合教育機構 中等・高等教育接続センター 講師
職名
講師

研究キーワード

  • 質的研究

  • 言語社会学

  • 複線径路・等至性アプローチ

  • 英語教育

  • 社会言語学

  • 生活史

  • 批判的応用言語学

  • 批判的実在論

  • 感情

  • 応用言語学

  • 対話的自己理論

  • 外国語教育

  • 外国語学習者心理

  • 変容的学習

  • 動機づけ

  • 再帰性

  • ライフストーリー研究

  • ポジティブ心理学

  • ナラティブ的探究

  • オートエスノグラフィー

研究分野

  • 人文・社会 / 言語学  / 応用言語学

  • 人文・社会 / 教育社会学

  • 人文・社会 / 教育心理学

  • 人文・社会 / 外国語教育  / 英語教育

  • 人文・社会 / ジェンダー

学歴

  • 早稲田大学   大学院文学研究科   英文学コース 英語教育専攻

    2020年4月

      詳細を見る

    国名: 日本国

    備考: 博士後期課程

経歴

  • 早稲田大学   総合人文科学研究センター   招聘研究員

    2025年4月 - 現在

      詳細を見る

    国名:日本国

  • 鹿児島大学   総合教育機構 中等・高等教育接続センター   専任講師

    2025年4月 - 現在

      詳細を見る

    国名:日本国

  • 江戸川大学   メディアコミュニケーション学部 情報文化学科   非常勤講師

    2024年4月 - 2025年3月

      詳細を見る

    国名:日本国

  • 順天堂大学   国際教養学部   教育講師

    2024年4月 - 2025年3月

      詳細を見る

    国名:日本国

  • 学習院大学   国際社会科学部   非常勤講師

    2022年4月 - 2024年3月

      詳細を見る

    国名:日本国

  • 早稲田大学   総合人文科学研究センター   助手

    2022年4月 - 2024年3月

      詳細を見る

    国名:日本国

  • 多摩美術大学   美術学部 グラフィックデザイン学科   非常勤講師

    2021年4月 - 2022年3月

  • 山梨県立大学   国際政策学部   非常勤講師

    2021年4月 - 2021年8月

  • 株式会社ティー・シー・ケー・ワークショップ   講師

    2019年9月 - 2022年3月

▼全件表示

所属学協会

  • TEAと質的探究学会

    2022年7月 - 現在

  • 日本質的心理学会

    2020年9月 - 現在

  • 外国語教育メディア学会

    2020年6月 - 現在

  • 米国応用言語学会

    2020年 - 現在

  • 英国応用言語学会

    2020年 - 現在

  • 全国語学教育学会

    2018年6月 - 現在

  • International Association for the Psychology of Language Learning

    2017年10月 - 現在

▼全件表示

委員歴

  • 鹿児島大学   総合教育機構男女共同参画委員会  

    2025年4月 - 現在   

  • オートエスノグラフィーと詩的探究フォーラム   事務局  

    2023年12月 - 現在   

  • JALT Learner Development SIG   The Learner Development Journal Issue 7 編集委員  

    2021年10月 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

 

論文

  • Dominic G. Edsall, Ellen Head, Aya Hayasaki .  Towards Complexity in Challenging Learner Autonomy Research Conventions: A Wider View on Learner Development .  The Learner Development Journal ( 7 ) 157 - 179   2023年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.37546/jaltsig.ldj7-9

  • Ellen Head, Aya Hayasaki, Ryo Moriya .  Introduction to The Learner Development Journal Issue 7: Challenging the Conventions of Learner Development Research .  The Learner Development Journal ( 7 ) 2 - 10   2023年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語  

    DOI: 10.37546/jaltsig.ldj7-1

  • Aya Hayasaki .  When Does English Become “My” Language? Japanese EFL Students’ (Trans)forming Perceptions of English Ownership .  Relay Journal6 ( 2 ) 105 - 122   2023年査読

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.37237/relay/060202

  • Aya Hayasaki .  Beyond the Classroom, Beyond the Track: The Role of English in the Transformation of Career Perspectives in Three Females in Rural Japan .  The Learner Development Journal ( 6 ) 82 - 96   2022年12月査読

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.37546/jaltsig.ldj6-6

  • Aya Hayasaki, Stephen Ryan .  A Different Kind of Tension: Foreign Language Anxiety From a Positive Psychology Perspective .  Chinese Journal of Applied Linguistics45 ( 1 ) 17 - 31   2022年査読

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Chinese Journal of Applied Linguistics  

    This study investigates anxiety in foreign language learning from a positive psychology perspective, and in doing so, it considers some of the ways in which anxiety can interact with other aspects of language learner psychology to contribute to improved learning outcomes and improved learner well-being. The paper reports on a small-scale mixed-method study of English learners at a university in northern Japan. It shows how for many learners some of the most anxiety-provoking episodes were also the most rewarding and enjoyable, suggesting a need to reconsider simplistic accounts that present anxiety as an impediment to successful language learning. This is done by shifting to a positive psychology perspective. The paper concludes with a tentative model of how anxiety, when reframed as tension, can function as a core component of a more productive language learning experience.

    DOI: 10.1515/cjal-2022-0103

    Scopus

    その他リンク: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/CJAL-2022-0103/pdf

書籍等出版物

MISC

  • Life and Research Trajectories as a Lens for Understanding Learner Development: Aya Hayasaki 2021 LD Research Grant Awardee 招待

    Aya Hayasaki

    Learning Learning   30 ( 2 )   2023年11月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(学術雑誌)  

    添付ファイル: Hayasaki_grant_reports.pdf

  • The LDJ7 Editorial Team Reflect on The Learner Development Journal 7, “Challenging the Conventions of Learner Development Research” 招待

    Ellen Head, Aya Hayasaki, Ryo Moriya

    Learning Learning   30 ( 2 )   2023年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:速報,短報,研究ノート等(学術雑誌)  

    添付ファイル: Head, Hayasaki & Moriya (2023). The LDJ7 Editorial Team Reflect on The Learner Development Journal 7, “Challenging the Conventions of Learner Development Research”.pdf

  • Learner Development SIG Identities: JALT Learner Development SIG Forum

    Learning Learning   29 ( 1 )   17 - 18   2022年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:速報,短報,研究ノート等(学術雑誌)  

  • 国際フロンティア奨励賞受賞者および受賞者からの報告 招待

    早﨑綾

    質的心理学フォーラム   ( 13 )   73   2021年10月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語  

    DOI: 10.24525/shitsuforum.13.0_2

  • A collage of reflections on the Learner Development (LD) Forum: “TLC from LD: Transformative Learning Communities”

    Learning Learning   28 ( 1 )   46 - 47   2021年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:速報,短報,研究ノート等(学術雑誌)  

講演・口頭発表等

  • Aya Hayasaki .  Presenting autoethnography as both process and product .  PanSIG 2025  2025年5月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2025年5月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

  • 鈴木ちひろ, 土元哲平, 大川ヘナン, 藤阪希海, 本岡美保子, 横山直子, 早﨑綾 .  日本におけるオートエスノグラフィーの現状と展望 - Autoethnography in Japan: Now and Future .  2025 International Symposium on Autoethnography and Narrative (ISAN)  2025年3月  招待

     詳細を見る

    開催年月日: 2025年2月 - 2025年3月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

  • Aya Hayasaki .  Challenging the contradictions of English language education in Japanese local communities through the lens of expansive learning .  International Seminar on Cultural-Historical Activity Theory  2025年2月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2025年2月

    記述言語:英語   会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等  

  • Aya Hayasaki .  Reimagining the role of ELT in the trajectories of learners pursuing higher education: A focus on the (re)positioning of the researcher and the researched .  The 63rd JACET International Convention  2024年8月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年8月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Aya Hayasaki .  (Un)doing reflexivity and ethics in language learning motivation research in the social turn: An exploration using Auto-TEM .  21st AILA World Congress  2024年8月  International Association of Applied Linguistics (AILA)国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年8月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Kuala Lumpur, Malaysia   国名:マレーシア  

  • Aya Hayasaki .  Dreams, dilemmas, and dialogues: An autoethnographic reflection on researching and teaching gender issues .  Diversity Advocacy Network Japan  2024年7月  招待

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年7月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

  • Aya Hayasaki .  Reimagining the role of vision in language learning through a rural Japanese woman’s story .  International Hybrid Conference on Diversity and Inclusivity in English Language Education  2024年5月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年5月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • 土元哲平, 早﨑綾 .  ふるさとはどこにあるのか? 『星の王子さま』を介したオートエスノグラフィー .  オートエスノグラフィーと詩的探究フォーラム 第1回  2023年12月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年12月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • 早﨑綾 .  社会論的転回(Social Turn)における外国語学習者心理研究の中で、研究参加者と研究者の位置付けのありかたを問い直す:研究の学際性をめぐる課題と研究者の再帰性の役割の考察 .  第1回 言語社会学研究ワークショップ:ことばの思想・実践・制度  2023年9月  招待

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年9月

    記述言語:日本語   会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等  

    開催地:東京大学 駒場キャンパス   国名:日本国  

  • Aya Hayasaki .  Shocked in a good way? A qualitative study of Japanese EFL learners' attitudes toward English and its ownership in transition .  The 21st AsiaTEFL International Conference  2023年8月  国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年8月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Daejeon   国名:大韓民国  

  • Aya Hayasaki .  The role of English in the transformation of career perspectives in three females in rural Japan .  AAAL2023 Conference  2023年3月  American Association for Applied Linguistics (AAAL)国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年3月

    記述言語:英語  

    開催地:Portland, Oregon   国名:アメリカ合衆国  

  • Aya Hayasaki .  Challenges and Possibilities for a CLIL Classroom Switching between Online and Offline: An Art University’s Case .  JALT Hokkaido 2023 Winter Language Teaching Conference, "New Directions and New Techniques: Teaching in the New Normal"  2023年2月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年2月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    国名:日本国  

  • Aya Hayasaki .  Novice-level EFL Speaker’s Communication Strategies: Learning from a Japanese Comedian .  The 42nd Thailand TESOL International Conference 2023  2023年1月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年1月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Aya Hayasaki .  Understanding veteran English teachers’ self-concepts and implementation of Communicative Language Teaching in rural Japan .  21st AILA World Congress  2024年8月  International Association of Applied Linguistics (AILA)国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年8月 - 2024年8月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Kuala Lumpur   国名:マレーシア  

  • Aya Hayasaki, Ryo Moriya .  The Interplay Between Self-Esteem and Emotion Regulation in L2 Learning: A Longitudinal Case Study .  AAAL2021 Conference  2021年3月  The American Association of Applied Linguistics (AAAL)

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

  • Teppei Tsuchimoto, Nozomi Fujisaka, Aya Hayasaki, Mihoko Motooka, Chihiro Suzuki, Maho Yamaguchi .  What comes before voice? .  11th International Conference on Autoethnography  2024年7月  招待

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

  • Fujisaka, N., Hayasaki, A., Tsuchimoto, T., Suzuki, C. .  Circulation with autoethnography: Collaborative process in autoethnographic journey .  The 2025 International Conference of Autoethnography  2025年7月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2025年7月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

  • 早﨑 綾 .  What makes 'rural Japan’? A perspective through milieu woven by people and environment 「日本の地方」とは何か:人・環境が織りなす風土から考える .  Columbia University-Waseda University Workshop 2023 Future Directions in Japanese Studies: Environment, Culture, and Society 日本研究の新たな可能性:環境・文化・社会  2024年1月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年1月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • 早﨑 綾 .  外国語教育研究における研究者の感情と再帰性の役割の考察: Auto-TEMを用いて .  日本質的心理学会第20回大会  2023年11月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年11月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Aya Hayasaki .  Reconstructing mother-daughter relationships after my study abroad and revisiting the senses of home: A reflection on two collaborative autoethnography projects .  Living on the Edge 2023  2023年9月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年9月 - 2023年10月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Kyoto, Japan   国名:日本国  

    In this presentation, I will present two projects using collaborative autoethnography. Autoethnography is a form of qualitative research in which personal experiences are used to explore the meanings and understanding of wider cultural, political, and social contexts. The first project revolves around a three-minute story I wrote reflecting on a dialogue with my mother about my study abroad and the impact it had on our relationship. The background of this story highlights the challenges I encountered in convincing my mother to allow me to study abroad due to our major differences in what an ideal woman's happiness should be. Throughout the story, my mother and I delve into our hidden emotions through the most honest dialogue we have ever had in our 33 years together. Next, I will report on a study conducted with four other researchers, in which I brought my findings from this mother-daughter story. We, the five researchers from different universities, explored our respective stories under the common theme of what care means to us. Through the project, we came away with a deeper understanding of different senses of care, home, feeding, and ultimately love. This is a sequel to my "Finding Home” story presented online at LOTE2022, and I hope to give back to the LOTE community by expanding the collaborative dialogue further with participants in person.

  • Teppei Tsuchimoto, Yusuke Katsura, Mihoko Motooka, Aya Hayasaki, Chihiro Suzuki, Rennan Okawa, Akiko Ichikawa, Mai Kannan, Tamiyo Koyama, Nozomi Fujisaka .  Milieu of care: A collaborative autoethnography .  The International Conference of Autoethnography  2023年7月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年7月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

  • 早﨑 綾 .  海外留学志望の娘とそれを反対する母の感情と関係の変容過程:Auto-TEMによる探索的研究 .  TEAと質的探究学会第2回大会  2023年6月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年6月

    記述言語:日本語   会議種別:ポスター発表  

  • Aya Hayasaki .  Using the PERMA Framework to Investigate Meaning-Making of Anxiety-Provoking Episodes and Enjoyable Episodes in Language Learning .  The 4th Psychology of Language Learning Conference  2022年6月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2022年6月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Aya Hayasaki .  Where’s Home for Rural Japanese Women and Their Language on the Move? .  Living on the Edge 2022  2022年5月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2022年5月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Aya Hayasaki .  Tension as Learning Facilitator in EAP at Japanese EMI University .  CEAPA - BALEAP 2021 International Conference 暨第七届中国术英语教学研究年会  2021年5月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年5月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • 早﨑 綾 .  (英語)教育格差の考察と再考:日本の地方における女性英語学習者の事例から .  Applied Linguistics Circle Meetup  2022年7月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Aya Hayasaki .  Exploring the Roles of Negative Emotions and Failure in Language Learning .  Independent Learning Association Conference (ILA): Developing Learner Autonomy in Language Learning  2021年6月 

▼全件表示

受賞

  • PLL3 Legacy Travel Scholarship

    2022年2月   International Association for the Psychology of Language Learning  

共同研究・競争的資金等の研究

  • 外国語教育研究における研究者の感情と再帰性の役割再考:倫理的・変革的観点から

    研究課題/領域番号:2023E-010  2023年4月 - 2024年3月

    早稲田大学  特定課題研究助成(アーリーキャリア支援) 

    早崎 綾

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

  • 地方高校出身女性のエンパワメントとしての英語学習の可能性:教育格差の観点から

    研究課題/領域番号:22K20287  2022年8月 - 2025年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 研究活動スタート支援  研究活動スタート支援

    早崎 綾

      詳細を見る

    配分額:2860000円 ( 直接経費:2200000円 、 間接経費:660000円 )

  • 鹿児島県の高校英語コース出身女性におけるL2学習経験の回顧的意味づけに関する研究

    研究課題/領域番号:BARD013600  2022年5月 - 2023年3月

    早稲田大学  特定課題研究助成(研究基盤形成) 

    早崎 綾

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

  • 日本の地方出身者の人生径路における英語教育と社会的要因の探索

    2021年10月 - 2023年3月

    国立研究開発法人科学技術振興機構(JST)  早稲田オープン・イノベーション・エコシステム挑戦的研究プログラム(W-SPRING) 

    早崎 綾

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

  • Investigating the Role of English as a Foreign Language in the Life Trajectories of Japanese Adults Through Trajectory Equifinality Approach

    2021年4月 - 2022年3月

    全国語学教育学会 (JALT) 学習者ディベロプメント研究部会  JALT Learner Development Special Interest Group Research Grant 

    Aya Hayasaki

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

その他研究活動

  • ケンブリッジ大学認定英語教師資格 CELTA (Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages) 取得

    2017年11月
    -
    現在

  • 高等学校教諭専修免許状(英語)取得

    2012年8月
    -
    現在

 

担当経験のある授業科目

  • 英語IB(ライティング)

    2025年4月
    -
    現在
    機関名:鹿児島大学

  • English Communication I

    2024年4月
    -
    2025年3月
    機関名:江戸川大学

  • 英語演習 I・情報社会と英語コミュニケーション

    2024年4月
    -
    2025年3月
    機関名:江戸川大学

  • 英語演習 II・英語表現基礎

    2024年4月
    -
    2025年3月
    機関名:江戸川大学

  • 総合英語I・英語表現 I

    2024年4月
    -
    2025年3月
    機関名:江戸川大学

  • 総合英語 II・英語表現 II

    2024年4月
    -
    2025年3月
    機関名:江戸川大学

  • English for Global Citizenship II

    2024年4月
    -
    2025年3月
    機関名:順天堂大学

  • English for Global Citizenship I

    2024年4月
    -
    2025年3月
    機関名:順天堂大学

  • English Communication II

    2024年4月
    -
    2025年3月
    機関名:江戸川大学

  • Self-Directed Learning I

    2022年4月
    -
    2024年3月
    機関名:学習院大学

  • Self-Directed Learning II

    2022年4月
    -
    2024年3月
    機関名:学習院大学

  • English in Graphic Design I

    2021年4月
    -
    2022年3月
    機関名:多摩美術大学

  • English in Graphic Design II

    2021年4月
    -
    2022年3月
    機関名:多摩美術大学

  • 英文法2

    2021年4月
    -
    2021年8月
    機関名:山梨県立大学

▼全件表示

 

社会貢献活動

  • 小学生国際交流会メンター

    役割:コメンテーター, 助言・指導, 運営参加・支援

    子どもZoom会 串木野-ロサンゼルス  「波濤を超えてプロジェクト」  2023年4月 - 現在

  • 高校生キャリア教育ワークショップサポート

    役割:運営参加・支援

    国際ソロプチミスト鹿児島  『夢を拓く』2021鹿児島ユースフォーラムオンライン  2021年6月

  • 洋上プロジェクト「教育の日」企画・運営・統括責任者

    役割:司会, 助言・指導, 企画, 運営参加・支援

    国際交流NGOピースボート  第100回ピースボート地球一周の船旅  2019年3月

  • 放課後学校運営サポート・学習支援

    役割:講師, 運営参加・支援

    認定NPO法人カタリバ  被災地の放課後学校コラボ・スクール ましき夢創塾  2016年7月

  • 補習校運営サポート・日本語講師

    役割:講師, 運営参加・支援

    The Angkor Tree Project (カンボジアNGO)  2016年6月

学術貢献活動

  • 【運営】The 2025 International Symposium on Autoethnography and Narrative Japanese Session

    役割:企画立案・運営等, パネル司会・セッションチェア等

    2025年2月

     詳細を見る

    種別:大会・シンポジウム等 

  • 【運営】オートエスノグラフィーと詩的探究フォーラム 第2回

    役割:企画立案・運営等, パネル司会・セッションチェア等

    オートエスノグラフィーと詩的探究フォーラム (FAPI) 運営メンバー  2024年9月

     詳細を見る

    種別:学会・研究会等 

  • 【運営】オートエスノグラフィーと詩的探究フォーラム 第1回

    役割:企画立案・運営等, パネル司会・セッションチェア等

    オートエスノグラフィーと詩的探究フォーラム (FAPI) 運営メンバー  2023年12月

     詳細を見る

    種別:学会・研究会等 

  • 【運営】Applied Linguistics Circle Meetup

    役割:企画立案・運営等, パネル司会・セッションチェア等

    山本大・早﨑綾・清田顕子  2022年7月

     詳細を見る

    種別:学会・研究会等