Updated on 2024/08/05

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HASHIGUCHI Tomo
 
Organization
Research Field in Education, Law, Economics and the Humanities Area Graduate School of Education School Educathion Practice Advancedization Major Professor
Title
Professor

Degree

  • 博士(医学) ( 1993.12   鹿児島大学 )

Research Interests

  • スポーツ精神医学

  • 青年期心性

  • 精神保健

  • adolescence-psyciatry

  • 青年期精神医学

  • スポーツ精神医学

  • sports science

Research Areas

  • Life Science / Psychiatry

  • Life Science / Sports sciences

  • Life Science / Physical education, and physical and health education

Research History

  • Kagoshima University   Professor

    2021.4

  • Kagoshima University   Research Field in Education, Law, Economics and the Humanities Area Faculty of Education Lifelong Education Course (Health Education)   Professor

    2011.4 - 2021.3

  • Kagoshima University   Associate Professor

    2004.4 - 2011.3

  • Kagoshima University   Research Assistant

    1998.4 - 2004.3

Professional Memberships

  • 日本転倒予防学会

    2014.4

  • 日本総合病院精神医学会

    2007.7

  • 日本スポーツ精神医学会

    2003.9

  • 日本児童青年精神医学会

    2000.6

  • 日本精神神経学会

    1989.6

Committee Memberships

  • 鹿児島市特別支援教育審議会   委員  

    2007.5   

      More details

    Committee type:Municipal

    鹿児島市教育委員会

  • 鹿児島県スポーツ協会スポーツドクター協議会   理事  

    2006.6   

      More details

    Committee type:Other

    鹿児島県スポーツ協会

 

Papers

  • 橋口 知 .  パラスポーツとアンチ・ドーピング .  日本外来精神医療学会誌21 ( 2 ) 30 - 33   2021.5パラスポーツとアンチ・ドーピングInvited

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 橋口 知 .  養護教諭養成における医療的ケアの教育に関する一考察 .  鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要27   295 - 299   2018養護教諭養成における医療的ケアの教育に関する一考察

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

Books

  • スポーツ精神医学改訂第2版

    日本スポーツ精神医学会編集( Role: Contributor ,  青少年スポーツにおける諸問題)

    診断と治療社  2018.12 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

MISC

  • 【パラスポーツと外来精神医療】パラスポーツとアンチ・ドーピング

    橋口 知

    外来精神医療   21 ( 2 )   30 - 33   2021.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本外来精神医療学会  

  • 虐待の早期発見と対応において学校医に期待される役割 Invited

    橋口 知

    鹿児島県医師会報   ( 824 )   8 - 9   2020.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other)   Publisher:鹿児島県医師会  

  • 【知っていますか?小児科領域のスポーツ障害】慢性スポーツ障害 スポーツと精神疾患

    橋口 知

    小児科診療   83 ( 2 )   211 - 216   2020.2

     More details

    Publisher:(株)診断と治療社  

    ●スポーツは、その楽しさや自己効力感の獲得よりも、結果重視の効率性や競争性が重視されると、心のゆがみを生じやすい。●スポーツが関与することのある精神疾患には、睡眠障害、摂食障害、抑うつ状態、パニック障害と過換気症候群、適応障害等がある。●練習日誌作成等のセルフモニタリングを行うことによって、自己の心身の状態に気づいてケアにつなげることが望まれる。(著者抄録)

Presentations

  • 橋口知   地域における切れ目ない支援体制を作る特別支援教育   Invited

    全国学校保健・学校医大会 

     More details

    Event date: 2018.10

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • 橋口知、堂園光一郎、荒木久美   地域における女性アスリート支援活動  

    第16回日本スポーツ精神医学会学術集会  2018.9 

     More details

    Event date: 2018.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

Research Projects

  • 学校精神保健と地域医療の協働体制構築要因に関する研究

    2019.4

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

  • 学校精神保健と地域医療の協働体制構築要因に関する研究

    Grant number:19K11580  2019.4 - 2022.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    橋口 知

      More details

    Grant amount:\910000 ( Direct Cost: \700000 、 Indirect Cost:\210000 )

    発達障害の特性は、思春期青年期に精神症状として表面化することがあるため、高等学校の学校精神保健においては、地域精神科医療機関との連携・協働は重要であるが、地域での連携/協働が円滑に行われているとはいえない状況にある。そこで本研究では、地域の高等学校と精神科医療機関の両者を対象に、連携・協働体制の構築要因の調査を行い、特に阻害要因を抽出して対策を検討した上で、地域において実用可能な書類様式などの資料を作成して試行的に使用し、学校精神保健と地域治療との協働体制構築の基礎を作ることを目的としているものである。
    学校において養護教諭は、健康診断等の日常業務を通して地域医療とのつながりを持っており、また、特に高等学校においては学校精神保健の重要な役割を担っている。そこで、本研究では高等学校の養護教諭を学校側の調査の対象とした。高等学校における特別支援教育に関する先行研究としては学校内での取り組み報告が多いため、今回は特に養護教諭の視点からの課題をあげてもらうことにした。まず、県内の高等学校を、普通科のみの進学校系、進学コースも有する複数学科系、実業系の3グループに分けた。さらに、学校生活だけではなく、日常生活においても発達障害の特性を学校側が把握する可能性のある寮生活の生徒を含む場合は区別することにした。このように高等学校を分類した上で、3グループから複数校の養護教諭に対して、個別に聞き取り調査を実施した。その結果、各グループにおける発達障害の特性の表出にはそれぞれの特徴があり、それらの相違点についてデータ整理を行い、共通項目と各グループ固有項目とに分類した。

  • A Fundamental Study of English for Nursing: Coordinated and Integrative Textbook Development

    Grant number:16K02845  2016.4 - 2019.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    HIGUCHI AKIHIKO, Tsurumaru Naoshi

      More details

    Grant amount:\3640000 ( Direct Cost: \2800000 、 Indirect Cost:\840000 )

    The study results obtained from this study for the past three years can be shown as follows: [I.Text analyses in English for Nursing] (1) Current textbooks in English for Nursing are varied: vocabulary oriented, dialogue oriented, and reading comprehension oriented. (2) Therefore, integrative textbooks in English for Nursing are needed. [II. Problems in ESP/EAP Teachers](1) Many ESP/EAP teachers have to teach not their specialty in English but something different from their specialty. This problem is common to many ESP/EAP teachers in the world. (2) For this solution, ICT is one of the possibilities to introduce to ESP/EAP classes. In so doing, distance learning can be implemented in ESP/EAP classes. They are the main findings obtained from this study for the past three years.

 

Social Activities

  • 鹿児島市保健所統合失調症の兄弟姉妹の会

    Role(s): Advisor

    鹿児島市保健所  鹿児島市精神保健福祉交流センター  2004.1

     More details

    Audience: General

    Type:Seminar, workshop