2021/12/01 更新

写真a

ナカムラ マキ
中村 真樹
NAKAMURA Maki
所属
法文教育学域臨床心理学系 臨床心理学研究科 臨床心理学専攻 准教授
職名
准教授

学位

  • (修士)人間環境学 ( 2003年3月   九州大学 )

研究キーワード

  • 教育心理学

  • 発達心理学

  • 臨床心理学

研究分野

  • 人文・社会 / 臨床心理学  / 自閉スペクトラム症

取得資格

  • 臨床心理士

  • 公認心理師

 

論文

  • 中村真樹 .  広汎性発達障害における情動機能と自己の発達 .  平成24年度-27年度 科学研究費補助金(若手研究(B))研究成果報告書 (課題番号 24730558)   2016年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)   出版者・発行元:昭和堂  

  • 中村真樹 .  自閉スペクトラム症児における自己理解-自己理解質問と樹木画テストによる予備的研究- .  児童教育支援センター年報9   19 - 28   2015年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)   出版者・発行元:長崎純心大学児童教育支援センター  

  • 中村真樹 .  思春期の自閉スペクトラム症児における心理劇的ロールプレイングを通した情動体験の共有 .  心理劇研究38   59 - 69   2015年2月査読

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:西日本心理劇学会  

  • 中村真樹 .  自閉症スペクトラム障害児童を対象とした治療教育に関する考察-療育キャンプを通した自己の発達支援- .  純心人文研究20   39 - 42   2014年1月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

  • 中村真樹 .  広汎性発達障害児の情動理解及び情動表出を促進する支援について-療育場面の時系列分析による検討- .  糟屋子ども発達センター研究紀要1 ( 1 ) 71 - 77   2013年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

  • 中村真樹 .  広汎性発達障害児に対する情動機能の発達を目指した集団指導療育-対象児の特徴に応じた支援方法に関する時系列分析- .  児童教育支援センター年報6   1 - 10   2012年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

  • 中村真樹 .  広汎性発達障害児への心理劇-情動表出と情動理解の促進に向けた集団指導療育- .  純心人文研究18   65 - 74   2012年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)   出版者・発行元:長崎純心大学  

  • 中村真樹 .  広汎性発達障害における情動表出を促進する支援-時系列分析による予備的検討- .  児童教育支援センター年報5   23 - 32   2011年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)  

  • 中村真樹 .  「LD」児・者の社会的文脈における他者感情推測に関する研究 .  九州大学大学院人間環境学府修士課程人間共生システム専攻心理臨床学コース 修士論文   2003年3月査読

     詳細を見る

    記述言語:日本語  

▼全件表示

書籍等出版物

  • 軽度発達障害のための心理劇-情操を育むための支援法-

    髙原朗子 編著 他( 担当: 共著)

    九州大学出版会  2009年5月 

     詳細を見る

    担当ページ:28-33,128-142   記述言語:日本語 著書種別:学術書

  • 軽度発達障害児のためのグループセラピー

    針塚進 監修 遠矢浩一編著( 担当: 共著)

    ナカニシヤ出版  2006年7月 

     詳細を見る

    担当ページ:115-141   記述言語:日本語 著書種別:学術書

講演・口頭発表等

  • Maki Nakamura, Sayaka Okajima, Miki Shiroshita .  Ways of Parental Support Considering Individual Differences of Child with Developmental Disabilities .  International Congress of Psychology  国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年7月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Maki Nakamura,Maori Urakawa , Kumiko Yoshitake , Etsuko Hayashi .  Stress and Mental Health in Children with Autism Spectrum Disorder(ASD): .  ICPM 25th World  国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年9月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:Florence, Italy  

    Background: The presence or absence of developmental disorders is one important background factor in considering mental health of children. We focused attention on ASD children and examined how to deal with their stress as well as the desirable method of environmental adjustment. In this study, we examined factors that maintain mental health of ASD children by comparing the behavioural features of stress in the scenes of 1) daily life and 2) group psychotherapy of the target children. Methods: We conducted 15 monthly group psychotherapy sessions with the aim of improving social skills targeting 6 ASD children. In this study, we chose one case whose main complaint was dealing with unpleasant things. We categorized 1) stressors, 2) stress responses, and 3) stress coping in the target children through parental interviews about subject’s daily life scene and behaviour observation of group psychotherapy scenes. Furthermore, two scenes were compared. Results: The results are as follows. 1)The stressor and stress responses were common to both scenes. 2)When something unpleasant was found , evasive behavior such as leaving the classroom was main stress coping in the daily life scene , 3) In the group psychotherapy scene, in addition to the avoidance behavior, multiple stress coping such as self-assertion, consulting with people, moving to calm places to switch feelings were observed. Conclusions: As for ASD children, it is important to understand the adaptive aspects of avoidance behaviour as well as the possibilities and importance to learn multiple stress coping strategies through involvement in small groups.

  • Maori Urakawa, Maki Nakamura,Etsuko Hayashi, Kumiko Yoshitake .  Effective strategies to reduce teachers’ school stress in Japan .  ICPM 25th World Congress  国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年9月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:Florence, Italy  

  • Etsuko Hayashi, Kumiko Yoshitake,Maki Nakamura, Maori Urakawa .  Investigation on preventing stressed teachers to leave their jobs in preschool .  ICPM 25th World  国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年9月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:Florence, Italy  

  • Kumiko Yoshitake, Etsuko Hayashi,Maori Urakawa, Maki Nakamura .  Effectiveness of preventing depressiveemotion by changing their cognition .  ICPM 25th World Congress  国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年9月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:Florence, Italy  

  • Maki Nakamura .  Regular consultation at nursery school from the view point of long-term .  XVI European Congress of Psychology  国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年7月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Moscow, Russia  

    Nursery schools are an important areas for child development support, but little consideration has been given to the significance of continuous psychological support. In this research, ongoing consultations were conducted at nursery schools and the following points were investigated:(1) childcare perspective on the development of children (2) characteristics of children to be supported. Through (1) and (2), (3) psychological support utilizing daily daycare frameworks was discussed. In this research, consultations were conducted for 2 years at a rate of once every 3 months for 1 nursery school in Kagoshima city. Over 2 years, 32 care givers and 40 children were consulted, though caregivers and children often overlapped. In consultation, childcare records were sent in advance. On the day, we shared information on children to be supported at a preliminary meeting and exchanged opinions on the children caregivers’ development support after the nursery scene was observed. Regarding (1) and (2), records of care staff and pre- and post-meetings with teachers were analyzed. For (3), post-meeting results were analyzed. As a result of category analysis by text mining, the following points were indicated. Regarding (1), as a point of view of children's understanding of childcare, there was a gap from the so-called average development about participation verbally and in group activities. For (2), there was a high rate of children with autistic features and children with hyperactivity / impulsivity issues. Children with a relatively slow pace of intellectual development follow. In addition, there were a small number of children with short-term difficulties, however, they were able to catch up in a short period of time. For (3), it was shown that it is effective to convey the reasons for children's actions according to disability characteristics as a viewpoint of child understanding. Furthermore, while the teaching method at the nursery school emphasized verbal instructions, case studies show that providing concrete methods such as modeling and use of picture cards, according to childrens’ behavioral characteristics have a positive impact. In conclusion, ongoing support showed that child carers showed greater flexibility and turned more of their attention to childrens’ growth.

  • Maki Nakamura .  Self-development of the Baum Test in Children with Autism Spectrum Disorder: A Pilot Study .  29th International Congress of Applied Psychology  国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2018年6月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:Montreal  

    Trees drawn in the Baum test are said to represent the basic self-image of subjects in many cases. However, with regard to children with autism spectrum disorder (ASD), the specificity of expression have been noted and have not been considered from the viewpoint of self-image.To clarify this point, continuous analysis of the Baum test was conducted over five years, examining self-development of clients with ASD (n=14) in a group format. Subjects were instructed to draw a tree, and were asked question upon completion. Examples included, emotional display on tree, the tree’s age.Subjects were classified into two groups according to intellectual development levels (reference IQ75). For subjects with IQs of 75 and lower, trees displayed clear changes in morphology levels and size of trees relative to the paper. For those with IQs 76 and higher, unique expressions consistently remind like imaginary fruits.Changes seen in the Baum test can be interpreted as representing basic ways of thinking about self and outside world, as well as those that didn’t change. From this study, the level of intellectual development, in addition to age related change, decides the aspect of self-development in the Baum test. From the aforementioned, it was shown that the Baum test is an important index for self‐development in ASD.

  • 下宮 理加・山ノ川 純・北島 愛・高倉 芙美香・渡邉 菜穂・高橋 佳代・ 中村 真樹 .  心理劇の各領域における研究推移と動向のまとめ .  西日本心理劇学会第43回鹿児島大会  西日本心理劇学会第43回鹿児島大会事務局国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2018年2月

    記述言語:日本語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:鹿児島  

    心理劇は様々な領域において実践され広がりをみせ、個々の事例や技法の検討は行われてきた。しかしこれまでその研究動向を俯瞰する報告は極めて少ない。よって、本研究では、我が国における心理劇実践に関する先行研究を概観し、それを整理することにより心理劇実践に関わる研究推移と動向をまとめることを目的とする。

  • Maki Nakamura他 .  Development of Self-other Consciousness among Children with Autism Spectrum Disorder through Psychodrama Method. .  15th European Congress of Psychology  15th European Congress of Psychology Secretariat国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2017年7月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:Amsterdam  

    In this study, we examine development of self-other consciousness among children with Autism Spectrum Disorder (ASD; n=5).We practiced the group approach at attached facility of university once a month. The program of the group approach was consisted of games for developing interpersonal relationships between children, psycho-dramatic role playing for sharing emotional experience. In addition to those games, we conducted self-understanding inquiry (Demon & Hart, 1988) at session 3 and at session 14, then compared the two. We discussed the changes of children’s self-other consciousness through self-understanding inquiry and psycho-dramatic role playing. The main results were as follows: (1) as for self-understanding inquiry, increase in clear description relating to themselves were shown; (2) as for psycho-dramatic role playing, deepening of the mutual understanding was showed and both positive comment and positive behavior had increased among the participants. This study showed the advantage of the psychodrama method of psychotherapy in developing of self-other consciousness among children with ASD and importance of multiple perspectives to study the reality of self-other consciousness among them.   

  • Maki Nakamura ,Miki Shiroshita, Sayaka Okajima, Misaki Furukawa, Ena Outo, Naoko Doi, Ayumi Muta .  Community support activity for school-age children with autism spectrum disorder and for their parents; necessary consideration and challenges in introductory period.  .  31th International Congress of Psychology .  国際会議

     詳細を見る

    開催年月日: 2017年7月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:Yokohama, Japan  

    学齢期のASD児(平均年齢7:5)とその保護者(5名)を対象とした地域支援について、導入期における配慮点と課題を検討した。その結果、導入期における配慮点として、(1)グループ・アプローチのプログラムは、アセスメントのために複数のプログラムを組み合わせることと、仲間との交流促進に重点を置くこと、(2)セラピストが、児童理解の深まりとともに生じる保護者における児童への期待と不安を支えることが重要であることが示された。

▼全件表示

共同研究・競争的資金等の研究

  • 広汎性発達障害における情動機能と自己の発達

    2012年4月 - 2016年3月

    科学研究費補助金  若手研究(B)

      詳細を見る

    本報告書は、広汎性発達障害における情動機能及び自己の発達について、心理劇による療育場面の分析と、自己理解質問、樹木画テストの分析による知見をまとめたものである。主な知見として、(1)臨床実践及び調査研究という複数のアプローチによってデータを収集・分析する必要性(2)時系列分析等、客観的指標による要因間の関連を検討する必要性(3)生涯発達的視点から自己理解について検討する必要性(4)心理劇による支援、宿泊型療育による支援の有効性の4点が示された。

  • 広汎性発達障害における情動機能の発達と障害

    2010年4月 - 2012年3月

    科学研究費補助金  若手研究(B)

      詳細を見る

    本研究では、広汎性発達障害における非言語的コミュニケーションに着目し、情動表出を促進する支援について検討した。心理劇をプログラムの中心とする集団心理療法場面への参与観察記録及びVTR記録をもとに、セラピストのかかわりと参加者の情動理解、情動表出の関連を分析した。その結果、広汎性発達障害児・者における情動表出において、心理劇による支援の有効性が示された。