Updated on 2021/06/09

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YAMASAKI Mariko
 
Organization
Research Field in Law, Economics and the Humanities, Education, Law, Economics and the Humanities Area Faculty of Law, Economics and the Humanities Department of Humanitiess Associate Professor
Title
Associate Professor

Degree

  • 博士(心理学) ( 2010.3   同志社大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Social psychology

Research History

  • Kagoshima University   Research Field in Law, Economics and the Humanities, Education, Law, Economics and the Humanities Area Faculty of Law, Economics and the Humanities Department of Humanitiess   Associate Professor

    2017.4

Professional Memberships

  • 日本繊維製品消費科学会

    2013.4

  • 産業・組織心理学会

    2012.4

  • 日本消費者行動研究学会

    2011.4

  • 日本行動科学学会

    2006.4

  • 関西心理学会

    2006.4 - 2014.10

  • 日本社会心理学会

    2005.4

  • 日本心理学会

    2005.4

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Papers

  • Understanding the Consumers' Psychology and Behavior : Aiming at the Application to Marketing(16)From the Learning of Consumer's Psychology to Planning and Management of a Promotional Event .  JOURNAL of the JAPAN RESEARCH ASSOCIATION for TEXTILE END-USES60 ( 8 ) 630 - 633   2019Reviewed

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publisher:The Japan Research Association for Textile End-Uses  

    DOI: 10.11419/senshoshi.60.8_630

  • Yamasaki Mariko, Shimamura Yuko, Masuda Shuichi .  The study of an effective intervention to reinforce a hygienic hand-washing .  The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association82 ( 0 ) 2PM - 017-2PM-017   2018

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)   Publisher:The Japanese Psychological Association  

    DOI: 10.4992/pacjpa.82.0_2PM-017

  • 山﨑真理子 .  イメージ型POP広告は購買行動を促進するか?-大学祭模擬店・非計画購買場面での検討ー .  経営と情報29 ( 1 ) 13 - 19   2016.12イメージ型POP広告は購買行動を促進するか?-大学祭模擬店・非計画購買場面での検討ーReviewed

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  • 山﨑真理子 他 .  昼食内容の記録がその後の間食の摂取量に及ぼす影響 .  心理学研究85 ( 5 ) 455 - 463   2014.12昼食内容の記録がその後の間食の摂取量に及ぼす影響Reviewed

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 山﨑真理子,水野邦夫,青山謙二郎 .  リアルモデルの社会的規範としての適切性が女性の摂食量に与える効果 .  行動科学47 ( 1 ) 1 - 8   2008.12リアルモデルの社会的規範としての適切性が女性の摂食量に与える効果Reviewed

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • 山﨑真理子,水野邦夫,青山謙二郎 .  他者への摂食量に関する情報が摂食行動に及ぼす影響:摂食量を実験者に知られる状況での検討 .  社会心理学研究23 ( 2 ) 173 - 180   2007.11他者への摂食量に関する情報が摂食行動に及ぼす影響:摂食量を実験者に知られる状況での検討Reviewed

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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Books

  • 心理学からみた食べる行動

    青山謙二郎,武藤崇 他( Role: Contributor)

    北大路書房  2017.6 

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    Language:Japanese Book type:Scholarly book

  • 心理学概論 第2版

    岡市廣成,鈴木直人 他( Role: Contributor)

    ナカニシヤ出版  2014.4 

     More details

    Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

Presentations

  • 山﨑真理子,島村裕子,増田修一   手洗い意識・行動の促進に対する効果的な介入方法の検討ー細菌・汚れ情報の提供方法の違い(統計データor写真)を比較  

    日本社会心理学会第58回大会  日本社会心理学会

     More details

    Event date: 2017.10

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:広島大学  

  • 山﨑真理子,高木悠哉,赤間健一   商品評価および商品選択に及ぼす要因の検討   Invited

    サッポロ生物科学振興財団2016年度助成研究発表会 

     More details

    Event date: 2017.6

    Language:Japanese  

  • 山﨑真理子,高垣敦郎   データから読み解く消費者心理・食品マーケティングの実際   International conference

    平成28年度 静岡県立大学地域経営研究センター社会人学習講座 

     More details

    Event date: 2017.1

    Language:English   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • 山﨑真理子   商品選択肢が消費者の選択行動に及ぼす影響   International conference

    産業・組織心理学会 

     More details

    Event date: 2016.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • Mariko YAMASAKI   The study of seemingly trivial factors effect on consumer's attitudes   International conference

    31st International Congress of Psychology 

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    Event date: 2016.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 山﨑真理子   心理学で読み解く消費者行動  

    平成27年度 静岡県立大学地域経営研究センター社会人学習講座 

     More details

    Event date: 2016.2

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  • 木村昌紀,山﨑真理子   友人との共食と痩身願望,体型が青年期の助成の摂食量に及ぼす影響  

    日本心理学会第79回大会 

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    Event date: 2015.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 永野光朗,山﨑真理子,杉谷陽子,鈴木智子,前田洋光   消費者と企業のより良い関係性の構築を目指してー「食」の問題を消費者行動の視点から考えるー   Invited

    産業・組織心理学会 部門別研究会ー消費者行動部門ー 

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    Event date: 2015.5

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  • 山﨑真理子   競合商品との接触がその後の商品評価に及ぼす影響に関する実験的検討  

    第49回消費者行動研究コンファレンス 

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    Event date: 2014.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 山﨑真理子   食事内容の記録がその後の間食の摂食量に及ぼす影響-TV視聴場面での検討-  

    日本心理学会第77回大会 

     More details

    Event date: 2013.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 山﨑真理子   商品コンセプトの評価に対する順序効果の影響  

    産業・組織心理学会第28回大会 

     More details

    Event date: 2013.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 山﨑真理子   感情誤帰属手続きを用いた商品評価の有効性の検討-緑茶飲料の比較-  

    日本社会心理学会第53回大会 

     More details

    Event date: 2012.11

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 商品情報の提示順序効果   商品情報の提示順序効果  

    消費者行動研究コンファレンス第43回大会 

     More details

    Event date: 2011.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 山﨑真理子   プライムに味嗅覚刺激を用いたAMP紙面版の有効性の検討  

    日本社会心理学会第52回大会 

     More details

    Event date: 2011.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 山﨑真理子 他   食事内容の記録がその後の間食の摂食量に及ぼす効果  

    関西心理学会第122回大会 

     More details

    Event date: 2010.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  • 山﨑真理子,高木悠哉,青山謙二郎   飲料の摂取が認知課題の遂行に及ぼす影響の検討  

    日本心理学会第74回大会 

     More details

    Event date: 2010.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • 山﨑真理子 他   困窮場面の重大性および困窮原因の帰属が援助意思に与える影響  

    日本社会心理学会第51回大会 

     More details

    Event date: 2010.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

  • Mariko YAMASAKI,Kenjiro AOYAMA   The modeling effect on women's eating : A study of the inhibitory norm hypothesis   International conference

    16th Annual Meeting of the Society for the Study of Ingestive Behavior 

     More details

    Event date: 2008.7

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

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Awards

  • 日本心理学会 第79回大会 優秀発表賞

    2016.6   日本心理学会  

    木村昌紀,山﨑真理子

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.  Country:Japan

  • 関西心理学会 第122回大会 研究奨励賞

    2010.11   関西心理学会  

    山﨑真理子 他

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.  Country:Japan

Research Projects

  • 食の消費者行動

    2012.4 - 2013.3

    民間企業  国内共同研究 

  • 食行動の社会的促進現象に関する実験

    2008.4 - 2010.3

    民間企業  国内共同研究