2024/10/15 更新

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オオタカ タケシ
大髙 武士
OTAKA Takeshi
所属
理工学域工学系 理工学研究科(工学系) 工学専攻 機械工学プログラム 准教授
職名
准教授

学位

  • 博士(工学) ( 2005年3月   東京都立大学 )

研究キーワード

  • 流体工学,気液二相流,気化冷却,ブタノール混合燃料によるディーゼル機関の燃焼特性

研究分野

  • その他 / その他  / 耐火材料

  • ものづくり技術(機械・電気電子・化学工学) / 流体工学

  • ものづくり技術(機械・電気電子・化学工学) / 熱工学

  • その他 / その他  / 気液二相流

学歴

  • 東京都立大学   機械工学専攻

    2002年4月 - 2005年3月

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    国名: 日本国

経歴

  • 鹿児島大学   理工学域工学系 大学院理工学研究科 工学専攻機械工学プログラム   准教授

    2023年4月 - 現在

  • 鹿児島大学   理工学域工学系 理工学研究科(工学系) 工学専攻 機械工学プログラム   助教

    2020年4月 - 現在

  • 鹿児島大学    

    2006年4月 - 現在

  • 鹿児島大学   理工学域工学系 理工学研究科(工学系) 機械工学専攻   助教

    2006年4月 - 2020年3月

所属学協会

  • 日本マリンエンジニアリング学会

    2016年5月 - 現在

  • 日本混相流学会

    2014年12月 - 現在

  • 自動車技術会

    2013年7月 - 現在

  • 空気調和・衛生工学会

    2013年7月 - 2020年3月

  • 日本工学教育協会

    2012年10月 - 2018年3月

  • 日本機械学会

    2002年4月 - 現在

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委員歴

  • 日本機械学会   2020年度熱工学部門 運営委員会 委員  

    2020年4月 - 2021年3月   

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    団体区分:その他

  • 日本機械学会   バイオエンジニアリング部門 バイオフロンティア講演会組織委員会 委員  

    2019年4月 - 2020年3月   

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    団体区分:その他

    2019年07月19-20日,霧島国際ホテル

  • 日本機械学会   2019年度熱工学部門 運営委員会 委員  

    2019年4月 - 2020年3月   

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    団体区分:その他

 

論文

  • Mohd Tamam M.Q., Omi M.R.T., Yahya W.J., Ithnin A.M., Abdul Rahman H., Rahman M.M., Abd Kadir H., Noge H., Koga T., Hong C., Otaka T., Kinoshita E. .  Engine performance and emissions evaluation of surfactant-free B30 biodiesel–diesel/water emulsion as alternative fuel .  Scientific Reports13 ( 1 ) 10599   2023年12月

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:Scientific Reports  

    Malaysia is one of the top exporters of palm oil, and although currently facing fierce resistance towards palm oil imports in some parts of the globe, one of the ways to utilize this commodity is by increasing palm biodiesel content in local commercial diesel. However, due to the oxygen-rich nature of biodiesel, its utilization suffers from increased nitrogen oxides (NOx) emission compared to conventional diesel. To mitigate this issue and improve diesel engine performance and emissions using biodiesel–diesel blends, this study attempted to investigate implementation of a real-time non-surfactant emulsion fuel supply system (RTES) which produces water-in-diesel emulsion as fuel without surfactants. NOx reducing capability of water-in-diesel produced by RTES has been well documented. Therefore, in this study, 30% biodiesel–diesel (B30) was used as the base fuel while B30-derived emulsions consisting of 10 wt%, 15 wt% and 20 wt% water content were supplied into a 100 kVA, 5.9-L common rail turbocharged diesel engine electric generator. Fuel consumption and exhaust emissions were measured and compared with commercially available Malaysian low grade diesel fuel (D2M). Evidence suggested that emulsified B30 biodiesel–diesel produced by RTES was able to increase brake thermal efficiency (BTE) up to a maximum of 36% and reduce brake specific fuel consumption (BSFC) up to 8.70%. Furthermore, B30 biodiesel–diesel emulsions produced significantly less NOx, carbon monoxide and smoke at high engine load. In conclusion, B30 biodiesel–diesel emulsions can be readily utilized in current diesel engines without compromising on performance and emissions.

    DOI: 10.1038/s41598-023-37662-4

    Scopus

    PubMed

  • Abdul Rahman H., Rahman M.M., Yahya W.J., Kaonain T.E., Abd Kadir H., Tamam M.Q.M., Ithnin A.M., Ahmad F., Abdullah M.F.E., Noge H., Hong C., Otaka T., Kinoshita E. .  Implementation of a Non-Surfactant Water-in-Diesel Emulsion Fuel in a Common Rail Direct Injection Diesel Vehicle .  International Journal of Automotive Technology24 ( 5 ) 1349 - 1358   2023年10月

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:International Journal of Automotive Technology  

    Water-in-diesel emulsion fuel has become a popular alternative fuel for diesel engines. The main limitation is related to its stability, whereby it relies heavily on surfactants to remain homogeneous, therefore causing production costs to rise. This paper highlights the application of real-time non-surfactant emulsion fuel supply system (RTES), a water/diesel emulsifying device without surfactants, to produce water-in-diesel emulsion fuel in a common rail direct injection diesel engine powered vehicle. In this study, RTES was installed near to the diesel fuel pump to ensure water-in-diesel emulsions were continuously fed to the engine. The test vehicle was set up on a roller dynamometer and operated following a modified West Virginia University (WVU) 5-Peak cycle. Fuel consumption and exhaust emissions were measured to determine the optimum water percentage of emulsion fuel and suitable timing for emulsion fuel to be introduced into the fuelling system based on the vehicle speed. The results revealed that the optimum water percentage of the emulsion fuel for the test vehicle is 10 wt%, as it was capable to reduce fuel consumption as well as nitrogen oxides and smoke emissions of a common rail direct injection diesel engine powered vehicle.

    DOI: 10.1007/s12239-023-0109-3

    Scopus

  • Yasufumi Yoshimoto, Eiji Kinoshita, Takeshi Otaka .  Trade-off Improvements by Combining EGR and Supercharging Ignited by Next Generation Bio-alcohol Blended FAME Fuels in Diesel Dual Fuel Operation Using Natural Gas .  Frontiers in Mechanical Engineering6 ( 67 )   2020年8月査読

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Frontiers  

    DOI: 10.3389/fmech.2020.00067

  • Yasufumi Yoshimoto, Eiji Kinoshita, Takeshi Otaka .  Influence of the Kind of Fuel Kind in the Ignition of Diesel Dual Fuel Operation with Introduced Natural Gas Combining EGR and Supercharging .  SAE Technical Paper 2019-32-0581, SETC 2019 SAE/JSAE 2019 Small Engine Technology Conference & Exhibition   2020年1月査読

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)   出版者・発行元:SAE  

    その他リンク: https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2019-32-0581/

  • 大高武士,木下英二,柴田裕一,井手英夫 .  マイクロチャンネル内の高粘度液体を用いた気液二相流の流動現象 .  混相流32 ( 4 ) 440 - 448   2018年12月査読

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本混相流学会  

    管径530μmの直円管(マイクロチャンネル)に窒素ガスと液体からなる気液二相流のスラグ速度と長さに及ぼす粘度の影響を調べた.液体は水の動粘度よりも粘度が1倍から35倍まで高いグリセリン水溶液を用いた.その結果,スラグ速度は粘度が大きくなるほど速くなり,スラグ長さは粘度が高くなるほど短い傾向が見られた.

    DOI: 10.3811/jjmf.2018.006

  • 吉本康文,木下英二,大高武士 .  天然ガス吸入ディーゼル二元燃料機関の燃焼特性に及ぼすEGRと機械式過給併用の効果 .  日本機械学会論文集84 ( 867 ) 1 - 15   2018年11月査読

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本機械学会  

    DOI: 10.1299/transjsme.18-00219

  • 孫小雨,吉本康文,木下英二,大高武士 .  バイオディーゼル燃焼に及ぼす機械式過給とEGR併用の効果 .  自動車技術会論文集48 ( 3 ) 629 - 634   2017年5月査読

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:公益社団法人 自動車技術会  

  • 大高武士,林田浩希,門久義 .  水の蒸発潜熱を利用した空気冷却特性 .  空気調和・衛生工学会論文集 ( 225 ) 23 - 28   2015年12月査読

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:空気調和・衛生工学会  

  • 大高武士,久木崎雅,伏見和代,木下英二,吉本康文 .  1-ブタノール混合A重油による直噴式ディーゼル機関の燃焼特性 .  日本マリンエンジニアリング学会誌50 ( 6 ) 135 - 141   2015年11月査読

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本マリンエンジニアリング学会  

  • 伏見和代,久木崎雅,大高武士,木下英二,吉本康文 .  パーム油2ブチルエステルのディーゼル燃焼特性 .  日本機械学会論文集81 ( 829 )   2015年9月査読

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本機械学会  

  • 板倉朗,小出健太,大高武士,木下英二,吉本康文 .  ブタノール混合ココナッツ油ブチルエステルのディーゼル燃焼特性 .  自動車技術会論文集46 ( 2 ) 307 - 312   2015年3月査読

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:自動車技術会  

  • 黒島 亮,大高 武士,門 久義, .  二次元ベンチュリ管におけるマイクロバブル生成機構 .  日本機械学会論文集80 ( 819 ) FE0318   2014年11月査読

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本機械学会  

  • 大高 武士,末原 忠臣,門 久義 .  水の蒸発潜熱を利用した加熱壁面の冷却 .  空気調和・衛生工学会論文集 ( 198 ) 27 - 33   2013年9月査読

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:空気調和・衛生工学会  

  • 大高武士 .  ダクトをもつ耐火庫の耐火性能向上に関する研究 .      2005年3月

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    記述言語:日本語   掲載種別:学位論文(博士)  

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書籍等出版物

  • 失敗しない機械製図の描き方・表し方

    中西佑二,池田茂,大高武士( 担当: 共著)

    日刊工業新聞社  2007年7月 

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    記述言語:日本語 著書種別:学術書

講演・口頭発表等

  • 瀧石泰雅,大高武士,木下英二 .  マイクロチャンネル内気液二相流の流動現象に及ぼす流れ方向距離の影響 .  日本機械学会九州支部第75期総会・講演会  2022年3月  日本機械学会九州支部

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    開催年月日: 2022年3月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:福岡県福岡市西区   国名:日本国  

受賞

  • 奨励賞

    2016年5月   日本マリンエンジニアリング学会   1-ブタノール混合A重油による直噴式ディーゼル機関の燃焼特性

    大高武士

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    受賞区分:学会誌・学術雑誌による顕彰  受賞国:日本国

  • ロイドレジスター奨励賞

    2016年5月   日本マリンエンジニアリング学会   1-ブタノール混合A重油による直噴式ディーゼル機関の燃焼特性

    大高武士

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    受賞区分:学会誌・学術雑誌による顕彰  受賞国:日本国

  • Outstanding poster award

    2015年11月   ICGSI2015   Diesel fuel properties and combustion characteristics of aromatic hydrocarbons produced from sugarcane using hydrothermal treatment and reforming process

    E. Kinoshita, K. Fushimi, T. Otaka, T. Kai, T. Tsutsui, S. Kado and T. Minami

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    受賞区分:国際学会・会議・シンポジウム等の賞  受賞国:タイ王国